Jag vill ha ersättning av SAS!!

Mormor skulle komma hit idag. Då började flygplanet läcka bensin eller nått sånt och SAS gick och ställde in flyget och kunde inte boka om passagerarna förrän imorgon. Nu tycker mormor att det är lika bra att hon stannar hemma för “ni kommer ju ändå hit nästa vecka och det är så jobbigt att hålla på och åka fram och tillbaka till Kallax”.

Nu undrar jag vad SAS har för ersättningspolicy för folk som drabbas av inställda flyg? Att morsan har rätt att få tillbaka sina pengar vet jag. Men jag då? Nu är vi ju utan barnvakt och det tycker jag att SAS ska ge oss ekonomisk kompensation för. Sex dagar, 24 timmar om dygnet och låt oss säga 100 kr timmen för att göra det enkelt. Det blir 14400 kr, men vi kan säga 14 tusen jämt.

Dessutom köpte jag en badrumsmatta idag för att mamma säger att vi har så halkigt i duschen. 49 kr kostade den och nu har jag köpt den helt i onödan. Å tre liter sprattelvatten köpte jag också för 28 kr för vanligt kranvatten duger inte till morsan eftersom det inte har några bubblor i sig. Det var också helt onödigt för varken jag eller maken dricker sprattelvatten.

Nu vore det praktiskt om SAS har en sådan där sociala medier bevakning som stora företag brukar använda sig av för att kolla vad som skrivs om dem på nätet. Då kan de komma hit och lämna en kommentar och berätta för mig vart jag ska skicka räkningen på 14077 kr.

Dessutom tycker jag att SAS ska skicka någon leksak till gullefjunet (inte det gröna plastplanet, vi har redan två sådana) och ett brev där de förklarar att det var DERAS fel att flygplanet gick sönder, för gullefjunet verkar ha fått för sig att mormor dragit i någon spak och haft sönder planet.

4 thoughts on “Jag vill ha ersättning av SAS!!”

  1. Snubblade in på din blogg av ren tur(?).
    Jobbade med kundservice och har även lite erfarenhet från flygbolag bland annat SAS kundservice (som varit bäst av de olika kundservice jag jobbat på ska tilläggas :P).
    Kan säga att det du “kräver” är helt oförklarligt och överdrivet 😛 Kan dock förstå va du menar.

    Och om du väntade dig något annat än “Super bra idee” av folk som följer dig, så är det väldigt osannolikt :P….. anyway

    läste först denna och märkte att du hade annat om sas så läste det med och det var ju självklart tråkigt det som hänt dig. MEN kan ju säga att reglerna för flygningar och ombokningar är rätt lika mellan bolagen (senaste jag kollade iaf) men olika bolag håller olika hårt i vissa delar…… Fast tillbaks till ditt inlägg, så kan jag ju säga att du knappast kommer få ens i närheten av den summan. Då flygbolaget har inget ansvar för vad du/din mamma ska göra när de landat. Deras (inte bara sas :P) ansvar börjar när du ska flyga och slutar när du landar (och gäller bara för den biljetten/bokningen som har sträckan du reser på).
    Vid förseningar har flygbolagen (inte bara sas), ansvaret att boka om dig till närmsta möjliga avgång. Om den så är nästa flight, nästa dag eller nästa vecka. Och under tiden man väntar på sin flight har man rätt till en del ersättning för extra utgifter som man fått på grund av det. Typ hjälp med hotelnatt och sånt. Och om flighten/resan är försenad med mer än typ 3-4 timmar har man även rätt till lite extra kompensation (googla och läs EU261/2004 gäller alla flygbolag som flyger/basar i europa… har även för mig att det är till/från europa), dock så snart man avbokat biljetten så har man också sagt ifrån sig rätten till den kompensationen.
    Skulle dock råda dig till att typ skicka kvitton eller nå, och begära ersättning för transporten till/från flygplatsen på grund av detta… Det ska man få (iaf enligt de jag kommer ihåg :P)

    blir rätt mycke info kanske 😛 Och inget tvång att läsa -.o Men har man mycket info att ge så har man 😛

    Det där med kön på telefon är överdrivet lång. Jag vet inte om ni vet, men för nått år sedan, så tog ett callcenter över supporten för SAS. i början hade de bara en del av supporten (bara sverige) och kunde då vänta flertal minuter mellan samtalen (=ingen väntetid). Sedan fick de ta över norge (som är den största telefonringaren) som ökade antalet samtal en del…. Tror att sverige var ca 30% eller nå sånt av totala samtalen. Och vipps gick det från ingen väntetid till mer samtal än räknat… varje dag…. senaste kollen jag gjorde så gick de ifrån typ under 100 anställda för svenska supporten till över 200 nu -.o Hur vet jag detta? jo, man känner väl folk som fortfarande jobbar där 😛

    När det gäller personen man pratar med, så är det som alla andra telefon-support ställen. Har man otur hamnar man hos någon som är ny, har en dålig dag, ska sluta eller rent av inte bryr sig (som vanligen blir av med jobbet när de kommer fram)

    Har även hört den där med “om inte ni gör detta så flyger jag med ryan air” -.o
    För min egen del så tycker jag man ska flyga med det bolag man tycker är prisvärt. Sedan innan man bokar ska man läsa regler och kolla upp sånt. För ett bolag kan se dyrare ut, men visa sig vara billigare. Eller kanske det dyrare bolaget har bättre hjälp om något händer.
    För egen del flyger jag Ryan om jag inte har något bagage med mig, och ska vara borta en helg eller nå. För ryan har typ avgifter för allt, gjorde de misstaget och slutade med att jag betalade mer än jag skulle gjort om jag reste med sas. Flyger jag längre eller ska vara borta längre så blir det vanligen SAS, Lufthansa eller Finnair 😛

    Och det roliga är (iaf när jag höll på med flyg kundtjänst) att det inte skiljer sig mycket i reglerna mellan bolagen. Jag minns en kund som klagade på priserna och reglerna gällande bagage och skulle minsan resa med ett annat bolag. Och när jag gick in och läste deras regler, var det precis lika 😛 Så nästa gång det händer något med bagaget för den personen, kommer hon med största sannolikhet få samma svar….

    okej, nu har jag babblat på randomly ett tag. Och ber om ursäkt för det… Hoppas det går bra för dig, men förvänta dig inte för mycket. Och heller inte att det gör någon större skillnad mellan det flygbolag man väljer.

    Så mina tips för resande igen. 😛

    1. Läs reglerna och jämför
    Tar lång tid, men i slutändan vet du vilka bolag som har bra regler

    2. Välj bolaget efter hur du ska resa.
    Inget bagage = Lågpris bolag
    bagage = större bolag

    3. Jämför priserna med steg 1 och 2.
    Sedan ger ju bonuskort och bra kundservice plus i bolaget man väljer

    …..

    Aja, nu ska jag inte kladda runt här mer -.o

    Avslutningsvis ska jag säga att jag slutade jobba på kundtjänst för att folk är knäppa -.o
    Nu är inte dina inlägg speciellt galna eller så 😛
    Men har många andra roliga minnen av galna kunder 😀
    Bland de bästa var han som inte fick sin kopp kaffe när han flög och ville ha en ny resa tur och retur i högsta klass -.o Hur tänker man då?

    ah, ber om ursäkt för ev stavfel, grammatik fel och sånt. Skriver på telefon och orkar inte rätta 😛

    Puss och kramizar ;P

    1. Oj, du vinner nog priset för den längsta kommentaren någonsin på den här bloggen. Men tack för råden ☺!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *