Telefonkön vann. Eller det beror ju på hur man ser det. Jag kom fram på telefonen 30 sekunder innan jag kom fram på chatten. Fast jag hade ju suttit i telefonkön i 90 minuter och i chatkön bara drygt en halvtimme.
Jag stängde ner chatten och framförde mitt ärende till SAS-telefonmannen. Mamma och gullefjunets biljetter till Luleå låg på samma bokning och min biljett ligger på en annan bokning eftersom jag ursprungligen skulle ha kört bil med maken. Så jag ville avboka mammas biljett. När SAS ställde in flyget så att hon inte kunde flyga ner så behöver hon ju inte flyga tillbaka men gullefjunet som ligger på samma bokning ska ju fortfarande flyga.
SAS-telefonmannen konstaterade att gullefjunet som är minderårig då blev ensam kvar på bokningen, men jag ska ju flyga med henne och har en annan bokning. SAS-telefonmannen sa att han skulle kolla hur han kunde fixa till det hela. Sedan satt jag och väntade på att han skulle komma tillbaka och berätta att allt löst sig. Efter tjugo minuter la SAS-telefonkillen på utan att återkomma.
Jag ringde upp igen och rösten i luren informerade mig om att min beräknade väntetid var 65 minuter. Detta efter att jag förra gången väntat i 90 minuter. Så jag provade på chatten igen och kom fram efter en kvart och SAS-Ulf på chatten sa att han inte kunde hjälpa mig och att jag var tvungen att ringa.
När jag äntligen kom fram fixade den nya SAS-telefonkillen bokningarna så att det inte såg ut som att gullefjunet skulle flyga själv. Sen fick jag veta att mamma inte får tillbaka pengarna för returresan eftersom den låg på en separat bokning från den bokningen som blev inställd. Om båda resorna legat på samma bokning skulle hon ha fått tillbaka alla pengar. Anledningen till att de var två separata bokningar var ju att gullefjunet skulle vara med på den ena och inte på den andra. Vid det här laget höll jag på att explodera. Men SAS har regler förstår ni och dem kan man inte frångå hur som helst även om situationen var exakt samma som om båda biljetterna legat på samma bokning.
Nästa gång vi ska någonstans kan SAS sitta och bläddra i sina regler och paragrafer också flyger vi Norwegian.
När den här två och en halv timma långa pärsen var över hade maken och gullefjunet kletat kakao på korten vi förberett till dagispersonalen för att önska dem trevlig sommar. Det skyller jag också på SAS för om jag inte hade suttit i SAS-kö skulle jag ha kunnat förhindra kakao-kletandet.
SAS är sämst. De tror de handlar om priserna men de vägrar förstå att de inte levererar värde i förhållande till priset mot vad deras konkurrenter gör.